יום שישי, 4 בינואר 2019

סיכום ספר של רודני סטארק על ניצחון הנצרות

בשעה טובה סיימתי (עוד) ספר של רודני סטארק על "נצחון הנצרות".
כדרכו, הוא תוקף תפיסות מושרשות, שחלקן הונחלו לנו בלימודי ההיסטוריה בבית הספר.
לטובת הקורא, בפרק האחרון הוא מביא תמצות של הספר. העתקתי אותו לכאן, בתוספת הערות.

-------------------------------------------------------------------------------------------
"• The first generation of the Jesus Movement consisted of a tiny and fearful minority existing amid a Palestinian environment abundant in zealots willing to assassinate even high priests for not being sufficiently orthodox and pious—let alone willing to tolerate Jews who claimed the Messiah had come.

זה לא מחדש הרבה.

היו הרבה כתות ותנועות דתיות ביהדות דאז, ולקראת סוף בית שני כבר החלו עימותים אלימים ביניהן.


--------------------------------------------------------------------------------------
• The mission to the Jews probably was quite successful: large numbers of Jews in the Diasporan communities outside Palestine probably did convert to Christianity.

זה נושא שלא דובר בו רבות, ופעם אחר קראתי עליו בעיתון "מקור ראשון". היהודים היוו בין 6% ל 10% מכלל האימפריה הרומאית. לאן כולם נעלמו?
נראה שרובם היו מתבוללים מבחינה תרבותית (הלניסטיים) ולכן היו מהראשונים להתנצר.

עוד מעניין הוא אותם "יראי אלוהים". מדובר בגויים ומתיהדים שהעריכו את היהדות ונראה שגם פקדו בתי כנסת בתפוצות. הם לא התגיירו סופית, בעיקר בגלל ריבוי המצוות וברית המילה שהרתיעה אותם. פאולוס פנה גם אליהם ונראה שנחל הצלחה עצומה.
שאלה למחשבה: מדוע לא הציעו להם להיות "בני נח" (מונותאיזם אתי), אלא השאירו אותם על סף היהדות. האם יתכן ש"בני נוח" הוא תפיסה יותר מאוחרת?


--------------------------------------------------------------------------
• Christianity was not a religion based on the slaves and lowest classes of Romans, but was particularly attractive to the privileged. Jesus himself may have been from a wealthy background.

זאת תיזה חוזרת אצל סטארק.

בניגוד למה שנוהגים לחשוב, הדת איננה נחלת ההמון המדוכא. המתקנים הדתיים הגדולים בד"כ באו משכבות האצולה האמידה, לדוגמה: משה מבית פרעה, בודהה ומוחמד (ולהבדיל מארקס ואנגלס). רק שם מבינים ש"כסף לא הכל בחיים" ואז פונים לרוח.
הביקורת של ישו נגד עשירים לא באה לשלול את העושר אלא לחדד את הסיכון שיש בו, אך הוא עצמו נהנה מתרומות של עשירים.

--------------------------------------------------------------------------

• Christian mercy had such profound worldly consequences that Christians even outlived their pagan neighbors. • In a Roman world quite short of women, women greatly outnumbered men among the early Christians. This occurred in part because Christians did not “discard” female infants and Christian women did not have a substantial mortality rate from abortions done in a world without antibiotics or even knowledge of germs. It also occurred because women were more likely than men to convert.

הנוצרים קיבלו מהיהודים בתפוצות את רעיון המסגרת הקהילתית התומכת. הם הרחיבו אותה לקהלים גדולים -מה שגרם ליתר שרידות אצלם.
הוא עשה חישוב שבזמן מגיפות, קהילות שדאגו לחוליהן עשויות לגדול יחסית לסביבה בכ 30%.
הנשים היו הנהנות העיקריות משום שבניגוד לעובדי האלילים, הנוצרים (כמו היהודים) לא הרגו תינוקות נקבות, ובהמשך התייחסו אליהן באופן יותר שוויוני ואף לא נהגו להשיא אותן בגיל צעיר מאוד.
פרט מעניין הוא שברומא היה מחסור בנשים עקב ריבוי הפלות מסוכנות ורצח תינוקות, ולכן חוקקו חוקים שאסרו על נשים להישאר לא נשואות.


--------------------------------------------------------------------------

• Paganism was not quickly stamped out by a triumphant and intolerant Christianity, but disappeared very slowly and lingers still in various New Age and esoteric circles. • For centuries, there probably were more Christians in the Middle East and North Africa than in Europe. Christianity was eventually destroyed in these areas by Islamic persecution and repression.

קונסטנטינוס אמנם נתן לנצרות מעמד רשמי, אך בעקבות כך לא החלו רדיפות של דתות אחרות, ואלו עוד המשיכו להתקיים במשך מאות שנים. סנאטורים עובדי אלילים המשיכו להחזיק במשרותיהם עוד שנים רבות.
עם זאת הפיכת הדת לרשמית גרמה גם לנזק: משרות דתיות הפכו לנחשקות ובני אצולה החלו להתנצר ולא מסיבות של אדיקות דתית. בהמשך, קנאות הדתית הופנתה פנימה כנגד תנועות נוצריות שלא יישרו קו תיאולוגי עם הכנסיה הראשית.

--------------------------------------------------------------------------

• The crusaders were not greedy colonialists, but marched east for religious motives and at great risk and personal expense. Many knowingly went bankrupt and few of them lived to return.

סטארק נותן דוגמה לכך שכמה שנים לפני כן האפיפיור ניסה לארגן מסע צלב לשחרור ספרד, אך לא נענו לקריאתו. האבירים הנוצרים שעסקו בלחימה ואלימות מתמדת, חשו שהם זקוקים למחילה על חטאיהם. מסע צלב לארץ הקודש היווה אפשרות לכך.
הטבח בירושלים, היה פרקטיקה מקובלת כלפי ערים שלא נכנעו.
רק במאה ה 20, עם תחילת אפנה אנטי-קולוניאליסטית מסעות הצלב התחילו להיראות כסוג של אלימות לא מוצדקת. עם זאת, עד שלא התחילה התעמולה האנטי מערבית, נראה שהערבים עצמם לא זכרו זאת כאפיזודה טראומטית.
הוא לא מזכיר בספר את הטבח הקהילות היהודיות על הריין.

--------------------------------------------------------------------------

• The so-called Dark Ages not only weren’t dim, but were one of the most inventive times in Western history. • Despite medieval Europe’s great cathedrals, most Europeans of that era were, at best, barely Christian. Few ever attended church.

עוד תיזה חוזרת של סטארק.
"חשכת ימי הביניים" היא מיתוס של הוגי הנאורות כמו וולטייר, שביכו על נפילת האימפריה הרומית. ישנה התרשמות לא מוצדקת מבניני הפאר הרומאיים, אך שוכחים שכל זאת היתה עבודה של עבדים עבור אליטה מאוד מצומצמת שבזזה עמים שלמים. בימי הבינים הכנסיה הביאה לסופה של העבדות, וההתפצלות למדינות ומחוזות מתחרים שחררה הרבה כוחות יצירתיים וגרמה להתפתחות טכנולוגית (אוכף, מחרשה לסוסים, ארובות, משקפיים ועוד).

עם זאת ימי הביניים לא היו כה דתיים כפי שאפשר לחשוב. כשהנצרות נהיתה דת רשמית, ראשיה ישבו על מי מנוחות והפצתה בקרב ההמון הפסיקה. למעשה, רק מקומות שהתנצרו עוד בתקופת האימפריה, נשארו נוצריים ממש (כמו איטליה). בשאר אירופה, רק האצולה היתה נוצרית פעילה (זו שיצאה למסעות הצלב), כאשר העם שבשדות כמעט לא פקד את הכנסיות. סטארק מביא אינספור עדויות של כמרים המתלוננים שהכנסיות הכפריות ריקות בימי ראשון, או שעושים בתוכן מעשים בזויים.
--------------------------------------------------------------------------

• Science arose only in the West because efforts to formulate and discover laws of nature only made sense if one believed in a rational creator.

סטארק כבר הזכיר את התיזה הזו בספרים הקודמים, ונראה שהוא חב אותה לאלפרד נורת' וויטהאד. בסוף ימי הביניים, החשוכים כביכול, אירופה היתה בחזית הטכנולוגית והמדעית בעולם כולו. תוך זמן קצר יחסית הוקמו אימפריות ימיות שהשמש לא שקעה בהן.

בנוסף, הוא שולל את "המהפכה המדעית" וטוען שאף היא מיתוס "נאור", ובעצם מדובר בהתקדמות רציפה מימי הביניים. מה שניוטון השכיל לעשות זה לגבש את התפיסות הללו לכדי מערכת שלימה ולתת הסבר לתנועה האליפטית של כוכבי הלכת (קפלר).
--------------------------------------------------------------------------

• The Spanish Inquisition was a quite temperate body that was responsible for very few deaths and saved a great many lives by opposing the witch hunts that swept through the rest of Europe.

סטארק מצטט מחקרים שנעשו על סמך ארכיונים (לא שלמים) של האינקוויציה עצמה. סביב אותו פרק בהיסטוריה התפתחה אגדה אפלה (black legend), שכביכול עשרות ואף מאות אלפי אנשים עונו והועלו על המוקד כדבר שבכל יום. למעשה המספרים נמוכים בהרבה, והשריפות היו נדירות ורק על פשעים מתמשכים וחוזרים. הם אמנם גבוהים בסטנדרטים שלנו, אך התקופה ההיא היתה אלימה יותר. רוב התעמולה באה אגב, מפרוטסטנטים שהפיצו ספרות פופולרית ועדויות כביכול. אותם פרוטסטנטים אגב, טבחו בקאתולים וגם בתנועות אחרות.

--------------------------------------------------------------------------

• Religious competition increases the level of religiousness prevailing in a society. In the long run it also results in norms of religious civility.

עוד תיזה חוזרת של סטארק. הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לדת, זה שהיא תיהפך לרשמית ותקבל מימון מהמדינה. באותו רגע, כשאנשי הדת יושבים על שמריהם וההתלהבות הדתית דועכת, מתחילה התדרדרות וההמונים נוטשים אותה, בין אם בהמרה ואם מחוסר עניין (ראו על ימי הביניים לעייל). כמעט כל הכתות שקמו בימי הביניים ואף הפרוטסטנטיות הן מחאה על התאבנות מחשבתית, וניסיון חוזר להפיץ את הדת להמון. דווקא ריבוי תנועות גורם לעליית כמות המאמינים. המקרה המובהק הוא ארה"ב, שבה יש חופש דת ומשום כך היא האומה הכי דתית עלי אדמות.
--------------------------------------------------------------------------

• The claim that religion must soon disappear as the world becomes more modern is nothing but wishful thinking on the part of academic atheists.
• Despite the low levels of religious participation prevalent in Europe, religion is thriving, perhaps as never before, all around the globe; excluding China, but including Europe, 76 percent of the earth’s inhabitants say religion is important in their daily lives.

זהו אקורד הסיום של הספר.
סטארק מביא סקרים נרחבים ומראה ש"חסרי דת" אמתיים מהווים אחוזים בודדים באוכלוסיה. רובם סולדים מדת ממוסדת אך מוצאים עצמם מתפללים ואף משתתפים בטקסים דתיים כפעם בשבוע.


• More than 40 percent of the people on earth today are Christians and their number is growing more rapidly than that of any other major faith."

"אין בן דוד בא עד שתיהפך המלכות למינות"


Start reading this book for free: http://a.co/48nd3t1

תגובה 1:


  1. הי. שמי גיא ואני מתעניין באמונה מול מדע. חשבתי לעניינך בטענה המעניינת הבאה: נניח שמדענים יפתחו בעתיד רובוט דמוי-אדם. והרובוט יהיה כל כך דומה לאדם, עד כי לא נוכל להבדיל בינו לבין אדם אמיתי (נניח שהוא אף עשוי חומר אורגני ומכיל מנגנון שכפול, כמו יצור חי). ללא ספק רובוט שכזה יהיה הוכחה לתכנון רב. אם כך, מדוע לא האדם עצמו המורכב בהרבה ואף בעל בחירה חופשית שאינה קיימת ברובוט שכזה?

    לגבי הבעיות באבולוציה באופן כללי ניתן למצוא בפוסט מעניין זה:

    http://www.haemet.net/articles/creation/evolution/truth_about_evolution.htm

    מה דעתך על הטיעון? בברכה, גיא

    השבמחק

מבקרים/visitors