Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

About this Blog / על הבלוג

הכותרת של הבלוג לקוחה מתוך דיון תלמודי (בבלי, בבא קמא מו' ע"ב):
אמר רבי שמואל בר נחמני: מניין להמוציא מחבירו עליו הראיה? שנאמר: "מי בעל דברים יגש אליהם" (שמות כד') - יגיש ראיה אליהם.
מתקיף לה רב אשי: הא למה לי קרא? סברא הוא! 
ישנו כלל שהתובע דבר שהוא ברשות הנתבע - מוטל עליו הנטל ההוכחה; ואם לא יוכיח, יישאר החפץ שתבע ברשות המחזיק בו. רבי שמואל בר נחמני מביא פסוק מהתורה על מנת להוכיח את הכלל הזה. רב אשי מתקיף את עצם הגישה שיש להביא פסוקי סימוכין עבור כללים הגיוניים שהשכל הישר מחייבם.

בקטע תמציתי זה מגולם, לדעתי, המתח התמידי שקיים ביהדות בין מקורות הידע של האדם: ההתגלות (קרא) מול התבונה (סברא).

השאלות שנשאלו בכל הדורות היו:

  • מהי ההתגלות, מה מטרתה ומה תוכנה?
  • האם ההתגלות רלוונטית היום?
  • האם ההתגלות מייתרת את התבונה?
  • מה ההבדל בין התגלות לכל נסיון אנושי אחר?
  • האם התורה ומצוותיה ניתנות להבנה בשכל אנושי?

בדור זה ראיתי שהרב אליעזר ברקוביץ' ז"ל (רא"ב) נדרש לשאלות אלו.
רבים מהדברים שיתפרסמו בבלוג זה בע"ה, הם בין היתר בהשראת כתביו.

אליהו
________________________________________________________________________________

About this Blog


The blog's title is derived from a Talmudic discussion (Baba Kama 46b):
the Sages say that the burden of proof is upon the plaintiff.
Said R. Shmuel b. Na'hmani: Whence is this rule deduced? From [Exodus 24]: "Whoever may have any cause to be decided, let him come unto them." That means, he shall produce proof before them.
R. Ashi opposed: Why is a scripture necessary? It is common-sense
The Sages ruled that whoever has a claim (money or property) on his fellow man, has to produce proof to substantiate that claim (that's the burden of proof).

Rabbi Shmuel bar Na'hmani tries to bring support for that principle by quoting a Torah verse.
Rav Ashi assaults the very approach that common-sense principles even require any proof from scripture.

In Hebrew R. Ashi exclaimed: lama li kra? sevarah hu! (hence the blog's name)

This concise Talmudic passage captures, in my opinion, the constant tension within Judaism between the two sources of knowledge: Revelation (scripture –"kra") and human reasoning or intelligence ("sevarah").

Throughout the ages Jews have asked:
  • What is a revelation and what is its purpose?
  • Is revelation still relevant today?
  • Does revelation make reason redundant?
  • What is the difference between revelation and any other human experience?
  • Can the Torah and its Commandments be understood via human intelligence?
In the last generation I saw that Rabbi Eliezer Berkovits (REB) has tackled these questions. Much of what is written in this blog is inspired by his writings.

[Most of the posts are written in  Hebrew, however I have translated or summarized some of them in English ]

מבקרים/visitors

וְהַחָכְמָה, מֵאַיִן תִּמָּצֵא; וְאֵי זֶה, מְקוֹם בִּינָה.
אֱלֹהִים, הֵבִין דַּרְכָּהּ; וְהוּא, יָדַע אֶת-מְקוֹמָהּ.
אָז רָאָהּ, וַיְסַפְּרָהּ; הֱכִינָהּ, וְגַם-חֲקָרָהּ.
וַיֹּאמֶר, לָאָדָם--הֵן יִרְאַת אֲדֹנָי, הִיא חָכְמָה; וְסוּר מֵרָע בִּינָה. (איוב כח')

Favicon

Favicon